COOKIE REGLER
Cookies er vigtige for os at optimere vores hjemmeside. De indsamler generelle brugerstatistik og gemmer information, som gør, at vi kan tilbyde funktioner som bilsammenligning. Disse cookies gemmer ikke dine personlige data. Du kan læse mere om cookie på siden om datasikkerhed.

Aktuelle tilbud
10-10-2019

Avancerede robotter finpudser Ford Fiesta til perfektion

Ford har for første gang indført et hold af robotter, der side om side med ingeniører påfører det sidste touch i produktionen af Ford Fiesta på Fords samlefabrik i Køln i Tyskland.

De seks robotter, der også kaldes cobots (sammentrækning af collaborative robots), udfører tilsammen en nøje koordineret finslibning af hele karosseriet på hver Fiesta på blot 35 sekunder. Robotterne erstatter ikke medarbejdere, men skaber i stedet mere tid til mere komplekse opgaver for medarbejdere i produktionen, der samtidig slipper for potentiel fysisk overlast forårsaget af gentagende bevægelse.

“Robotterne kan ligesom mennesker føle sig frem til, om der skal lægges mere kraft i slibningen, og derudover kan de lettere nå ind til vanskelige steder på karosseriet som fx midten af taget,” forklarer Dennis Kuhn, chefingeniør for Ford Europas bilproduktion.

Hver enkelt af robotterne er en UR10-model, som er verdens mest solgte cobot fra virksomheden Universal Robots. UR10-robotter bruges i stor skala i eksempelvis produktionen af diverse lydsystemer, hvor de polerer topmoderne højtalere og subwoofere. I Fords europæiske lakeringsafdeling er de udstyret med et 3D-printet, blødt og fleksibelt lag mellem armen og sandpapiret, der giver robotten samme præcise førlighed som en menneskelig hånd.

Som en del af produktionsprocessen bliver hver Fiesta sunket ned i et særligt bad, der giver den mere end 10 års rustbeskyttelse. Det beskyttende lag kan efterfølgende give små ujævnheder på karosseriet, som man skal føle sig frem til, da det blotte øje ikke kan se dem. Fords cobots finpudser ujævnhederne væk og støvsuger støvet op, som slibningen efterlader. Til sidst kontrolleres karosseriet af to medarbejdere, inden bilen kan rulle videre i produktionen for at få lagt en grundlakering.

I produktionen af lydsystemer og højtalere er der ofte tale om flade overflader, der kun kræver en enkel cobots arbejde. Robotteknologiens introduktion til et samlebånd for biler med mange forskellige former krævede dermed en helt ny tilgang.

“Det tog flere uger at installere robotterne og programmere dem til at slibe en Fiesta i harmoni med hinanden, da bilen har unikke former,” siger Detlev Dahl, administrerende direktør for Dahl Automation. ”Men det er netop her, at robotternes tilpasningsevne går hånd i hånd med vores store erfaring som Universal Robots-systemintegratorer.”

Der testes i øjeblikket, om cobots også kan indføres på Fords samlefabrikker i Valencia i Spanien og Craiova i Rumænien. 

Det er ikke første gang, Ford benytter avanceret robotteknologi på deres samlefabrikker. Tidligere i år kunne Ford blandt andet berette om selvkørende robotter og bilsæderobotten ’Robutt’.

Kontakt os



Nyheder og events